torsdag, augusti 30, 2007

Nyårslöften

För de allra flesta är nyår något som inträffar den 1 januari. Så icke för mig. Jo, naturligtvis firar jag nyårsafton den 31 december, alla ursäkter för att dricka champagne är bra. Men jag har inte någon direkt känsla av att det är något nytt som sätter igång. Den känslan har jag däremot på hösten. Fransmännen säger "la rentrée", vilket ungefär kan översättas med "återkomsten". Man kommer helt enkelt tillbaka igen från semestern och allt sätter igång med nya krafter. Höstmodet dyker upp i butikerna och man kan äntligen börja klä sig vettigt igen.

Om det nu är nyår just precis nu så är det naturligtvis också dags för nyårslöften:
  1. Fortsätta utrensningen i köket - och sedan se till att inte fylla på med en massa skräp igen. I förlängningen kan detta överföras till en generellt mer medveten konsumtion.
  2. Laga minst en ny maträtt i veckan. Jag är innerligt trött på att ständigt äta samma saker.
  3. Bli duktigare på att bjuda hem kompisar. De är säkert också trötta på att ständigt äta samma saker så de kan ju få vara försökskaniner för mina matlagningsexperiment. Om de vågar.
  4. Lyssna på minst en ny skiva varje dag. "Ny" behöver inte vara nyutgiven, det innebär helt enkelt en skiva som är ny för mig.
  5. Hitta ett nytt jobb.
  6. Sluta lova en massa saker som jag inte kommer att hålla.

Inga kommentarer: