torsdag, september 20, 2007

iTunes i otakt

Ibland avskyr jag verkligen iTunes.

Jag håller just nu på med att kopiera in hela min skivsamling i iTunes (jodå, jag köpte en 160 GB iPod Classic, silverfärgad - kunde helt enkelt inte låta bli...). Jag är en smula pedantisk - OK, fruktansvärt pedantisk egentligen - när det gäller hur jag vill ha mina skivor sorterade i iTunes-biblioteket. Jag tycker att det är logiskt med en mapp per artist, därefter en mapp per skiva. Två undermappar till denna mapp, om det är en dubbel-cd. Den logiken har inte iTunes.

När jag kopierar in Monica Zetterlunds Monicas Bästa så hamnar den inte i en artistfolder utan i foldern för samlingar. Nåja, det kan man väl kanske förstå, även om jag tycker att det är lite långsökt. Det är ju faktiskt en samlingsskiva. Jag får väl sortera om den själv.

Vad som gör mig mer förbryllad är Leonard Cohens The Essential Leonard Cohen. Det är en dubbel-cd och en samlingsskiva. Följande logiken i exemplet ovan så sorterar alltså iTunes helt glatt in första cd:n i foldern för samlingar. Men cd nr 2 hamnar i foldern Leonard Cohen. Eh??

Dagens konstigaste sortering är i alla fall Janis Ians Between The Lines. Det är absolut inte en samlingsskiva, men det tycker iTunes.

Jag har att göra ett bra tag framöver med detta, känns det som.

-------
Uppdatering: Oh, ännu en konstighet! När vissa spår på en skiva har två artister, exempelvis "R.E.M. Feat. Kate Pearson" på en skiva med R.E.M. så skapar iTunes ett helt eget litet artistbibliotek för just den låten. Kul. *aaaargh!*

5 kommentarer:

Anonym sa...

allting ligger i id3taggningen. när man väl lärt sig tagga ordentligt kommer Itunes vara din bästa vän, promise =)

Som sagt mitt tips är att gå igenom taggningen ordentligt så kommer resten(strukturen på disken) att haka på... det som är så fint. när man justerar en id3 tag så hoppar det automatiskt rätt på disken...

ninni sa...

Hoppar automatiskt rätt på disken? Nix, inte på min disk i alla fall.

Anonym sa...

Finns i inställningarna så Itunes får kopiera in i itunesbiblioteket.

Ida sa...

Jag vet inte om det är för att vi delar tekniska okunskaper men jag känner till problemet alltför väl. Och att ändra id-taggarna funkar bara ibland! Jag har tex 2 mappar för Johnny Dowd för att en fil ursprungligen hette Johnny Dowd feat Neon Baptiste. I-tunes skiter fullständigt i att jag bytt tag!

Anonym sa...

Jag stör mig som fan på itunes.. det skulle funnits en kurs att gå. jag vet inte om ni har mac men iphoto är lika störit. guud
/Marcus