tisdag, maj 02, 2006

Om synd och sånt


För ett par år sedan blev en av mina favoritskivor stulen. Den befann sig på vinden, det var en gammal LP och jag hade i alla fall inte någon skivspelare att spela den på så det borde inte ha haft någon större betydelse - men det gjorde mig väldigt ledsen.

Idag blev jag så löjligt glad när jag hittade den på Megastore: soundtracket till A Clockwork Orange.

Förmodligen skrämde jag slag på folk omkring mig med mitt glädjetjut, jag hade nämligen som vanligt min iPod i öronen så jag var kanske inte helt på det klara med min egen ljudnivå. Men vem bryr sig.


Jag tycker om filmen, men jag tycker ännu mer om boken. Författaren, Anthony Burgess, är en av mina favoritförfattare. Hans genomgående tema är synd - tänk katolska övertoner och arvssynd - kontra den fria viljan, det fria valet. Låter det torrt? Det är det inte. A Clockwork Orange är ett hyfsat bra exempel på detta tema, men favoritboken är Earthly Powers. Läs den.

För övrigt är nog filmen en av de mest missförstådda filmerna genom tiderna, många ser den enbart som en hyllning av ultravåld. Glöm det. Läs boken.

Inga kommentarer: