torsdag, maj 17, 2007

Ålning medelst hasning

I morgon bär det iväg till Tyskland och Frankrike för att kräla i tyska arméns pansarvagnsspår. En god vän till mig som är mycket intresserad av och kunnig på militärhistoria anordnar denna lilla gruppresa med syfte att under tre dagar beskåda samtliga skyttegravar och andra krigsrelaterade minnesmärken mellan något för mig okänt flygfält i Tyskland och ända ner till den lilla franska staden Sedan.

Jag är visserligen väldigt intresserad av historia, men jag och de två andra medföljande tjejerna har en alternativplan för lördagen: shopping. Sedan är inte en jättestad, men något ska vi väl lyckas köpa. Om inte annat så kan vi tillbringa dagen på lämpliga små caféer. Och så finns en fin medeltida fästning att titta på i stan, så vi inte helt missar det militäriska.

Jag skrev "i morgon", men strängt taget påbörjas resan - enligt mitt sätt att se det - redan sent i kväll. Flyget går okristligt tidigt från Skavsta (vilket väl innebär trist/obefintlig taxfree, antar jag...) så M och P kommer och hämtar upp mig redan kl 04:15 med bil. I min kalender är det fortfarande torsdag kväll. Undrar hur detta ska gå. Håll tummarna för att jag inte försover mig.

3 kommentarer:

Kanalisera sa...

Shoppa cider! Cider är det nya rosé. Och dessutom skitgott. Bunkra upp för bövelen!

ninni sa...

Meh. Cider inhandlas lämpligen i Normandie och/eller Bretagne, och dit ska jag inte den här gången. Och dessa jäkla regler som gör att man inte kan ta med sig vätskor i handbagaget gör det klart mindre intressant att resa.

Anonym sa...

Jag trodde inte att "Ålning medelst hasning" ingick in din vokabulär :-)