lördag, april 07, 2007

Påsktraditioner

Som jag skrivit om i samband med jul så är jag inte mycket för traditioner och ritualer, och inte alls benägen att pynta. Såhär i påsktider har jag dock två saker som är viktiga för mig. Det ena är tulpaner i mängder. Det andra är Jesus Christ Superstar.

Jag är inte ett dugg religiös, men den skivan - originaluppsättningen av Jesus Christ Superstar från 1970 med Ian Gillan som Jesus och Murray Head som Judas - kommer bra nära en religiös upplevelse. Den är sanslöst bra. Gillan och Head ömsom viskar, ömsom skriker fram konflikter, förakt, ilska, samvetskval, sorg, ångest och kärlek. Den välplanerade kontrasten till apostlarnas lallande aningslöshet är slående. Musiken är i allra högsta grad dansbar, med vissa låtar som bryter av. Ett piano dräller några noter här och där, en liten liten dissonans skär till ibland om man lyssnar riktigt noga.

Jag vet inte om det är en ren händelse att denna skiva också fungerar utmärkt som uppvärmning inför morgondagens konsert med Nine Inch Nails. Enligt wikipedia har Trent Reznor en gång i forntiden spelat rollen som Judas i en skoluppsättning av Jesus Christ Superstar. Det kan jag utan problem tänka mig. Jag kan också lätt tänka mig en NIN-version av "Crucifixion".

Inga kommentarer: