fredag, april 07, 2006

Debatt om modebloggar

Det verkar som om många stör sig på modebloggar. Jag måste säga att trots att jag personligen finner de flesta modebloggar ointressanta (eftersom jag helt enkelt inte har det modeintresset) så har jag svårt att begripa vad som skulle vara fel i att skriva om något man är genuint intresserad av.

Jag har träffat några av mina allra bästa väninnor, intelligenta och kloka och helt underbara kvinnor, via ett nätverk som handlar enbart om smink och skönhetsvård. Javisst, smink är yta. Men det finns ju så mycket mer än bara yta. Vi delar detta ytliga intresse, och vi delar andra intressen som förmodligen anses "finare".

Igår var jag på ett seminarium där en person kom in som inspirationsföreläsare för att ge lite nya idéer utanför seminariets ämne. Resten av seminariet var IT-relaterat. Det var en blond, välsminkad, modemedveten, snygg tjej. Hon är litteraturvetare och kulturjournalist. Och professionell boxare. Jag gillar kontrasterna.

Jag önskar att fler förstod att vi människor har många dimensioner. Inte enbart det som syns vid första anblicken. Inte enbart det vi väljer att visa upp mot omvärlden i en given situation.

4 kommentarer:

Anonym sa...

kloka ord

Anonym sa...

kontraster gör livet mindre svart eller vitt

Anonym sa...

Det känns som om det går mode i att dissa modebloggar. Jag tror att står man utanför modebloggsgemenskapen kan man aldrig fatta den. Kloka flickor skriver kloka inlägg, får tre kommentarer, (säkert kloka) modebloggsflickor skriver modeinlägg, får fyrtio kommentarer. 37 handlar om att de är fina, att deras R&R-jeans är fina eller att deras Roxanne-väska är fin. Det är en gemenskap. 3 kommentarer handlar dock om att de borde skjutas för att de skriver om mode. Det är absurt.

Hej flickor! Vi delar ett intresse, ska vi götta oss ordentligt i det? Låt dem hållas! Ingen går in i en seriesamlarklubb på samma sätt och dissar det de håller på med.

Väl?

Anonym sa...

Alltså, Ninni, jag tror på inga sätt att du är trög, jag vill bara understryka att jag verkligen håller med dig och det var det jag så omständligt försökte förklara.