tisdag, februari 21, 2006

Egenheter

Det verkar som om det mest intressanta bloggvirket just nu är listor om vilka egenheter man har. Även på Shortcut hittade jag en tråd med dylika bekännelser. Idétorka, anyone? Så jag hoppar väl på tåget och gör hela två listor. Så konstig är jag.

Egenheter i köket:

  • Hur jag än bär mig åt så klarar jag inte av att koka en lagom mängd pasta. Det blir alltid för mycket. Även om jag mäter upp det. Det ser ju så lite ut så jag slänger i lite till för säkerhets skull, även om jag vet att det kommer att bli för mycket.
  • Jag avskyr matrester. Även om jag ställer in resterna i kylen så är sannolikheten för att jag äter upp dem väldigt, väldigt liten. Enda chansen är om det är tillräckligt mycket kvar för att bli en lagom lunchlåda till dagen efter.
  • Efter att ha bott utomlands i många år med klimat som är mer gynnsamt än det svenska för diverse småkryp så förvarar jag numera alltid torrvaror i tättslutande burkar. Det är så trist när maten kryper omkring i skafferiet.
  • Jag lagar i stort sett alltid middag på kvällen, även om det bara är till mig själv (vilket oftast är fallet eftersom jag är singel utan barn). Det tristaste som finns är att äta en macka eller en yoghurt eller något sånt, då är jag faktiskt nästan hellre utan mat.
  • Uppdaterat 060221 kl 23:10: Jag kan ha choklad hemma i flera veckor utan att ens frestas att äta upp den. Om jag har förstått mina vänner korrekt så är detta en Extremt Egendomlig Egenhet.
Andra konstigheter:

  • Jag klarar inte av att läsa en bok eller se en film som någon rekommenderat. Det värsta en vän kan göra är att sticka en bok i handen på mig och säga "den här är jättebra, du får låna den". Jag läser den helt enkelt inte.
  • Jag har oändligt svårt för att gå och lägga mig på vardagarna. En fredagkväll kan jag däcka tidigt, men det är snudd på omöjligt att komma i säng före midnatt en vanlig vardag. Inte för att jag har saker att göra, och inte för att jag inte är trött (ibland sitter jag nästan och halvsover), utan helt enkelt för att... jag vill inte.
  • Jag klarar inte av att ha fula förpackningar i mitt hem. Saker och ting flyttas raskt över till snyggare behållare. Detta gäller även såna obskyra saker som diskmaskinstabletter, de ligger i en snygg plexiglaslåda i städskåpet i stället för i sin fula originalförpackning.
  • Jag missbrukar inredningstidningar, inredningsböcker, inredningsprogram på tv... det mesta som har med inredning att göra.

Nej, jag ger upp. Det måste ju finnas (minst) en femte egenhet att lägga till på varje lista, men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Jag får väl fundera vidare och återkomma.

1 kommentar:

Lisa sa...

vi är nog tvillingsjälar. Kan skriva under på varje konstighet. förutom middag varje kväll. visst blir det varm mat varje kväll men det KAN bli spaghetti tre dagar i rad.