söndag, februari 19, 2006

Shopping på Antikmässan

Idag kom jag äntligen iväg till Antikmässan. I vanliga fall brukar jag ta en semesterdag och hänga på låset på torsdagen när mässan öppnar, men i år funkade inte det. Ja, jag är lite smått besatt av den här typen av evenemang.

Antikmässan är egentligen inte min favorit. Det som visas där är ofta för gammalt, fel stil och/eller för dyrt. Jag tycker om 1900-talsdesign. Därför föredrar jag Antik& Kuriosa-mässan i Sollentuna. Där har man lite större chans att göra skojiga fynd. Men visst dreglade jag över Wiwen Nilsson-silver och Stig Lindberg-keramik, och jag förälskade mig totalt och hopplöst i en liten kinesisk keramikdosa från 1400-talet.

Hur som helst så kom jag hem med en liten saltsked i silver, samt ett silverarmband med matchande ring. Armband och ring köpte jag av Fredrik Zimmerdahl. Det är finsk design, Matti Hyvärinen från 1974. Jag gillar stora smycken, helst vintage så jag är hyfsat säker på att inte så många andra har samma. Fredrik är suveränt trevlig och kunnig. Jag har varit i kontakt med honom tidigare angående vinglasen jag samlar på (Rhapsody av Palmqvist, Orrefors 1950-tal). Ringen behöver tas in så den passar mitt finger och armbandet måste justeras lite, annars är de perfekta till en enkel svart kostym. Som jag inte äger för närvarande. *skriver upp på inköpslistan*

4 kommentarer:

Alison sa...

Aaah! Tacktacktack för att du påminde mig om Zimmerdahl. Har försökt komma på vad sajten hette, det var evigheter sedan jag var inne där.

*surfar vidare*

Anonym sa...

Åh, snygga, speciellt ringen. Samma resonemang här; jag förstår inte alla som köper nya smycken som "alla andra" har när det finns så otrolig mycket snyggt begagnat.

Jessica sa...

Mycket nice :)

Anonym sa...

Supersnyggt och stilfullt. Som du såklart.