tisdag, februari 07, 2006

Rester

Min mamma har lärt mig att man ska ta vara på mat som blir över och inte slänga rester. Jag erkänner att jag är dålig på det, oftast får jag rensa ut något luddigt som sakta börjar krypa omkring i kylskåpet. Därför har jag i stort sett slutat ta vara på rester, om de inte är såpass stora att de utgör en lämplig matlåda att ta med till jobbet påföljande dag.

Idag har jag dock tagit hand om en del rester. Jag hade tre stycken lime som låg och sakta vissnade i kylen, och det är ju synd att låta dem förfaras. Tillsammans med en liten restslatt cointreau och en skvätt tequila ur en flaska som säkert bott i mitt barskåp i 10 år så blev det en laddning margaritas, som jag hällde i en plastbunke och ställde in i frysen. Frozen margaritas är inte helt fel. Bra rester att plocka fram någon dag när man har tråkigt.

Nu måste jag helt plötsligt köpa mer cointreau. Så besvärligt. *noterar på inköpslistan bredvid champagnen*

Inga kommentarer: