lördag, februari 18, 2006

Matnyttigt

Jag är väldigt duktig på att leka feng shui även bland böcker, vilket gör att min samling av kokböcker är rätt tunn. Jag har i min bokhylla:
  • Boonlong Boonyuen: La cuisine thaïlandaise
  • Anne Cheng: Asiatisk mat
  • Lisa Kinsman: Délices de Chine
  • Kenneth Lo's New Chinese Cookery Course
  • Hedvig von Mentzer & Anna Huerta: Snittar
  • Michel Montignac: Montignacs bästa recept
  • Norma Weber-Wong: Cuisine chinoise
  • Yan-kit's Classic Chinese Cookbook

Den som är uppmärksam kan säkert se någon form av mönster i ovanstående. En sak som slår mig i alla fall är att jag har massor av kokböcker på franska, utom just Montignac.

Den kokbok jag är allra mest glad över är Kenneth Lo's New Chinese Cookery Course. Den har jag återfunnit på Amazon.co.uk efter drygt 10 år, den damp ner i brevlådan häromdagen. Jag hade den tidigare på franska (surprise...) men min ex-make lånade ut den till några kompisar i Annecy eller var det nu var och den kom aldrig tillrätta i skilsmässan. Nej, vi skildes inte pga detta, men det gjorde ju inte saken bättre. Jag hade inte ens hunnit läsa igenom den ordentligt själv, bara provat ett recept som var suveränt på Sichuan Hot Crispy Fried Shredded Beef. Så nu ska jag kasta mig över den igen. *mums*

Naturligtvis har jag också en uppsättning andra recept nedskrivna på diverse papperslappar. Funderar på att samla ihop alla dessa i en receptblogg. Får se om det blir något av den saken.

Inga kommentarer: