söndag, november 12, 2006

En städad tillvaro

Som vanligt när jag ska städa så grottar jag ner mig i detaljer i stället för att göra i ordning de stora dragen först. Den här helgen skulle enligt planerna ägnas åt att få ordning i lägenheten efter stambytet. I vanlig ordning inträffar i stället följande:

Jag fastnar framför datorn.

Inser efter ett tag att det inte blir någon städning om jag inte sätter igång. Jag rycker alltså loss fingrarna från tangentbordet och går för att städa. Då fastnar jag genast i detaljfrågan huruvida jag ska spara den där specifika prylen eller göra mig av med den. Och tills jag bestämt mig så kommer jag inte vidare. Går alltså tillbaka till datorn.

Sliter mig från datorn igen, tar tag i något annat. Lyckas få undan några prylar på rätt ställe, fastnar igen i ovanstående behålla/slänga-dilemma. Tar fram en tidning i stället och sätter mig i soffan. Känner mig duktig som inte gick tillbaka till datorn i alla fall. Fast när jag läst klart tidningen måste jag ju titta om något intressant hänt i cyberspace sedan sist. Tillbaka till datorn, alltså.

Jag förmodar att jag ska vara tacksam för att jag - medvetet - inte kopplat in min tv ännu. Den skulle antagligen vara ytterligare ett störningsmoment i städningen.

Inga kommentarer: