fredag, december 30, 2005

Chez moi

... serveras det ofta ostar av olika slag, gärna franska och gärna getostar. En av mina favoriter som jag skrivit om tidigare är Cabecou, som jag brukar hitta på NK. Häromdagen upptäckte jag Pélardon. Jag har tidigare skrivit om den underbara lilla butiken Chez Albert på Roslagsgatan, och nu har jag upptäckt en ny fransos: Chez Jean-Yves på Upplandsgatan. Där hittade jag min Pélardon. Jag hittade massor av andra skojiga saker också, men avhöll mig ståndaktigt från att köpa något annat än osten.

Franska små butiker är oändligt trivsamma och uppfinningsrika när det gäller sortimentet. Det är kanske därför som de har så fantastiskt fantasilösa namn?

-------
Uppdatering: Snälla, snälla svenska folk, lär er en gång för alla att stava till och uttala chèvre. Säg efter mig: schääääävreuh. Schääääävreuh. Tonvikten ligger på äääää. Det där avslutande "euh" är lite svårt att beskriva, det är ett mellanting mellan ö och e. Lite som ett kort "öh" (exempel: "öh bruden!"). Sedär, det var väl inte så svårt?

4 kommentarer:

Lisa sa...

Oh, jag bara måste dit! tack för tips.

ninni sa...

Trevligt om du hittar dit och skriver om butiken - jag tycker att små personliga butiker behöver all reklam de kan få!

Elisabet. sa...

Tack. Nu har jag suttit här och övat ... "schääääävreuh" ... om och om igen.
Jag skäms. Jag har sagt fel.
Förlåt.
Det ska aldrig upprepas ..,-)

ninni sa...

Elisabet, jag vet att jag är fanatisk i det här avseendet :-)