söndag, december 11, 2005

Rent hus

Jag har ägnat en del av dagen till att rensa i skafferi, kyl och frys på ett närmast maniskt sätt. Det känns skönt att få lite koll på vad som finns och vad som inte finns. Nu finns det i alla fall inga kantareller kvar i frysen, de sista blev kantarellstuvning på varma mackor idag.

Har också plockat ner lergrytan från översta köksskåpet. Nu får jag se till att börja använda den, annars åker den ut. Jag har ett suveränt recept på fylld kyckling som blir jättegod i lergryta, men det är inte så kul att äta kyckling flera dagar i sträck. Får väl se till att bjuda hem några vänner på middag.

I morgon ska det shoppas kastruller och stekpanna. Mina gamla med teflonbeläggning börjar falla sönder, de tålde inte diskmaskinen. Det gjorde inte min rostfria kastrull heller, den började rosta. Jag har fått lära mig att "rostfritt" inte alls betyder att prylarna inte rostar, bara att de är en smula tåligare mot rost. Trist. Framför allt trist att inte kunna slänga in allt i diskmaskinen. Hur klarade jag mig egentligen innan jag hade diskmaskin?

Inga kommentarer: