söndag, januari 29, 2006

Lunchtips

I onsdags åt jag lunch på ett av mina favoritställen i Köpenhamn, Cafe Europa på Amagertorv mitt på Ströget. Jag blev nästan tårögd av lycka när jag fick in maten, den var så fantastiskt vackert presenterad! Och jag blev inte mindre lycklig när jag smakade på maten, den var minst lika god som den såg ut.

Jag åt en plocktallrik som innehöll följande smårätter:
  • Rökt lax med örtcrème, dill och lime
  • Krabba med melonsalsa och koriander
  • Färskost med soltorkade tomater och örter
  • Salade Niçoise med färsk tonfisk och vaktelägg
  • Carpaccio med parmesan och basilika
  • Skagenskinka med fikon och mozzarella
  • Getost med olivtapenad och soltorkad tomat

Till detta serverades två sorters bröd (ciabatta och mörkt bröd) samt en skål med blandade salladssorter med krutonger, rostade pinjenötter och dijonsenapsvinaigrett. I vanliga fall tycker jag att salladsblad är det tristaste som finns, men denna vinaigrett är så god att till och med jag äter upp varenda litet blad. Priset är inte helt plånboksvänligt (159 danska kronor) men å andra sidan så är det ju inte så ofta som jag är i Köpenhamn.

Den enda lilla smakmissen i det hela tyckte jag var getost med olivtapenad. Båda var goda var för sig men slog tyvärr ihjäl varandra när man försökte äta dem tillsammans. Jag hade hellre sett någon form av rödlöksmarmelad eller liknande till osten. Men den soltorkade tomaten var perfekt, inte en mörkröd stenhård slamsa som man oftast får utan en (förmodligen) ugnstorkad, saftig liten tomat med örter.

Jag blev tokförälskad i den lilla Salade Niçoisen, den var så himla gullig (och god, förstås). Den bestod av en liten skål med en pyttepotatis, en cocktailtomat och ett vaktelägg, alla tre kluvna mitt i tu. Till detta en bit lättstekt färsk tonfisk, ett par korslagda haricots verts, en jättekapris och en god vinaigrett.

Måltidsdrycken fick bli en stor caffe latte med vanilj. Cafe Europa har den goda smaken och intelligensen att servera den smaksättare man vill ha till sin latte i en pytteliten tillbringare vid sidan av, så att man själv får tillsätta precis så mycket eller lite man vill. Något som fler borde ta efter. Enligt Alt om København arbetar världens bästa barista på Cafe Europa. Det visste jag inte men det förvånar mig inte ett dugg.

Kort sagt: besök inte Köpenhamn utan ett besök på Cafe Europa.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åååh, Cafe Europa! I LÖVE! Ett av mina favvoställen också, besöker inte staden utan en visit där.
Måste verkligen, verkligen se till att komma iväg till Köpenhamn i vår.

Anonym sa...

Jag och min kille äter alltid på Cafe´Europa. Det brukar bli salad nicoise för mig, ibland byter jag ut tonfisken mot lax, det är är super gott! Och brunch tallriken ibland, med fruktsallad.
Allt är verkligen gjort med kärlek! Jag har däremot inte varit på Cafe Norden som ligger mitt emot..Få nog ta och prova det nån gång. Det är samma ägare så det borde vara bra.
Tjing, tjing!

Anonym sa...

Cafe Europa är en klar favorit! Hittade din blogg när jag googlade på "Cafe Europa" i jakt på en eventuell hemsida eftersom jag gärna vill beställa deras kokbok. Upptäckte dock att menyn vad uppdaterad sist jag var där men först då min favoriträtt där inte såg ut alls som den brukade. Lite snopen blev jag allt, även om allt var snyggt upplagt och smakade toppen. Samma smaksättningskoncept med deras isthé som med latten. Perfekt en het sommardag!

Ser fram emot att kika in på din blogg igen för att läsa fler recensioner.