måndag, januari 16, 2006

Sen middag

Att äta regelbundet lär vara bra. Jag äter regelbundet min middag väldigt sent på kvällen, vilket lär vara mindre bra. Undrar hur jag egentligen ska göra för att det ska bli rätt?

Idag åt jag min middag kl 22.30. Det är fullt naturligt eftersom en god köttfärssås måste koka ihop ett par timmar innan den går att äta. Den hade med fördel kunnat puttra några timmar till utöver de futtiga 2,5 timmar som den fick, men den gick alldeles utmärkt att äta i alla fall.

Jag har äntligen gjort slag i saken och lagat köttfärssås enligt ett recept som jag hittade i Elle för ett antal år sedan. Förutom köttfärs så innehåller den finhackade grönsaker i form av lök, morot och bladselleri, tillsammans med bacon och kycklinglever (som inte är grönsaker - jag vet). Ett par burkar krossade tomater åkte också ner, lite tomatpure, buljongpulver och - icke att förglömma - en skvätt rödvin. En skvätt rödvin åkte dessutom ner i mig, det är ju måndag. Salt och nykrossad svartpeppar, förstås. Jag hade ingen muskot hemma så den skippade jag. Jag hade faktiskt inte några krossade tomater heller, men jag lyckades släpa mig till Netto runt hörnet för att inhandla tomaterna. Men det finns väl ingen som tror att Netto har muskotnöt? Att de överhuvudtaget hade krossade tomater förvånade mig. Behöver jag tillägga att jag inte brukar handla där?

Hur som helst, nu har jag matlåda tills i morgon samt ytterligare 5 mycket rikligt tilltagna portioner köttfärssås att lägga i frysen. Känner mig oerhört duktig.

4 kommentarer:

Alison sa...

Ååh. Vill ha en frys. Det gör långkok så mycket mer värt besväret.

Blir nog en bolognese för oss i veckan. Mitt recept är nästan identiskt med ditt, förutom det där med kycklinglever. Hur mycket ska man ha?

En Barnfri Kvinna sa...

Åh, kycklinglever i köttfärssås....gud vad gott :)

ninni sa...

Alison, det är ca 150 g kycklinglever till 500 g köttfärs i receptet. Jag hade väl kanske lite mindre kycklinglever och 600 g köttfärs.

Kinna Jonsson sa...

HÅller med. Netto är ingen höjdare. Bor också nära, men dit kan man inte gå med inköpslistan för veckan.=)