onsdag, januari 18, 2006

Vardagsansikte

Nippertippan med flera listar vardagsmakeup. Jag gör detsamma.
  1. En bra fuktighetskräm. Just nu är jag extra vintertorr och använder mig av Garnier Total Comfort.
  2. Concealer Bisque från I.D. Makeup i inre ögonvrån och lite ner under ögat, runt näsvingarna och på mitt alldeles speciella problemområde: en röd fläck stor som en halv femtioöring på varje kindben pga ultratorr hy. Jo, jag vet att det ska vara rött på kinderna, men det bör vara i form av snyggt rouge och inte illröda småfläckar. Jag tycker att denna concealer är bättre än Touche Eclat.
  3. För att ytterligare jämna ut färgen på kinderna använder jag någon gång ibland foundation, Hydralight från Isadora för tillfället. Jag har faktiskt aldrig ägt en foundation tidigare, men har äntligen upptäckt hur foundation kan användas så jag ser snygg ut utan att se sminkad ut. Man lär så länge man lever.
  4. Transparent löspuder från Chanel.
  5. Rouge Nars Orgasm - för att dutta dit rött på kinderna igen, i stället för det röda som jag så omsorgsfullt tagit bort.
  6. Läppstift Le Lipstick från Kanebo i färgen Rananculus.

Nej, jag har inte missat något. Jag använder inte mascara till vardags för tillfället trots att jag har ljusa ögonfransar. För sisådär ett år sedan började jag få problem med att det kliade runt ögonen, och för att undvika ett allergiutbrott slutade jag med mascara och kajal till vardags. Nu har jag problemet att jag inte hittat någon mascara jag trivs med. Och man vänjer sig faktiskt vid att inte ha mascara, nu känner jag mig snarast överspacklad med mascara och kajal. Ögonbrynen plockas och färgas på salong, men jag tycker att det är obehagligt att färga ögonfransarna.

Ovanstående tar max 5 minuter. Det som tar tid för mig är håret, jag tvättar och fönar det varje morgon eftersom det är så mjukt att det formar sig efter kudden på ett ytterst korkat sätt, och det är för kort för att rädda genom att sätta upp det.

På sommaren blir det bara en fuktighetskräm med solskyddsfaktor (vilket inte Garnier-krämen har), puder och läppstift.

4 kommentarer:

Eva-L sa...

Hej!
Jag frågar häruppe eftersom salamiinlägget är så långt ner....Var köper du tryffelsalami? Jag har iofs inte letat ihjäl mig men än så länge har jag bara hittat den hos Börje Olsson i Simrishamn och där är jag inte särskilt ofta tyvärr.

ninni sa...

Eva-L,

jag ser på din profil att du bor i Stockholm, och då är det busenkelt: NK:s matavdelning, charkdisken. Be att få den riktigt tunt skuren, ibland har de småslarvat. Sist jag var där hade de till och med skurit upp i paket så det var bara att plocka åt sig utan att behöva stå i kö i charken.

Ett annat alternativ är Chez Albert på Roslagsgatan, där hade de supergod tryffelsalami i bit till bra pris före jul, dock var den slut när jag var där häromdagen.

Jag tror att även Hemköp på Åhléns City har den, men där är de så otrevliga och inkompetenta så jag undviker helst stället.

Eva-L sa...

Stort tack! Jag ska ju ändå till NK och köpa Diamant-praliner snart!
Jag har läst igenom nästan hela din blogg nu, den är himla bra!

ninni sa...

Tack själv, det värmer!