tisdag, januari 17, 2006

Personlig assistent

... eller snarare Personal Shopper eller styling-hjälp. Ja, det var vad jag trodde att jag skulle få idag. Det fick jag väl också på sätt och vis.

Bakgrund: Företaget jag jobbar på ska ha stort megajättejubileumsparty nästa vecka. VD (man) och marknadschef (kvinna) kommer att stå på scenen under hela kvällen för att presentera olika framträdanden och liknande. Till avslutningsnumret skall några av oss upp på scenen för att tillsammans med VD och marknadschef tacka alla på företaget. Nej, i år slipper vi sjunga playback iförda Elvis-kostymer direkt efter Lena Ph:s framträdande. Vi slipper även Lena Ph. Vi ska bara upp och se allmänt trevliga ut. Nog så svårt, i och för sig. Marknadschefen har fått hjälp av en stylist för att se riktigt bra ut (och stylisten har bra grundmaterial att arbeta med, så det lär inte bli så svårt). Eftersom marknadschefen är en omtänksam kvinna så tyckte hon att även jag - som enda ytterligare kvinna i sammanhanget - kunde nyttja stylisten också, så att vi var någorlunda synkade i klädsel så jag inte skulle känna mig obekväm på scenen. Herrarna har det ju onekligen lite lättare på den fronten, man kan inte variera en mörk kostym i all oändlighet.

Sagt och gjort, jag stämde möte med stylisten hemma hos mig i eftermiddags för att hon skulle se vem jag är och ta en titt i min garderob på det som redan finns där. Tanken var att vi sedan skulle överfalla alla klädaffärer i stan.

Jag vet inte om jag ska bli grymt besviken eller klart smickrad över att hon föll i trans över klänningen jag köpte på rea i torsdags som hängde i min garderob, och deklarerade att vi inte behövde leta vidare. Troligen bör jag bli smickrad, eftersom jag vet att hon får betalt för att ge mig goda råd och gissar att ju längre tid det tar desto bättre är affären för henne. Eller nåt. Men det skulle ju ha varit så himla kul att få någon att plocka fram kläder till mig som jag förmodligen inte skulle haft en tanke på att prova i normala fall!

Hur som helst släpade jag iväg henne till stan i alla fall för att leta fram en schal att ha över axlarna, och passade på att lura av henne lite idéer på samma gång. Hon plockade fram en häftig klänning i olika lila nyanser på Debenham's som var urläcker men som inte fanns i min storlek, och hon avrådde mig bestämt från en klänning som jag provat några gånger och suktat efter, men som jag inte riktigt kände om den var bra eller ej. Sen larvade vi iväg och letade glittriga smycken till marknadschefen i stället för att ödsla mer tid på mig.

Jag avslutade shoppingen på egen hand med att hitta ett par helt perfekta örhängen på Antikt, Gammalt och Nytt på Mäster Samuelsgatan. Rekommenderas om ni är ute efter vintage-strass, man får väldigt mycket glitter för pengarna. Faktum är att jag hittade två par perfekta örhängen, ett par till mig och ett par till marknadschefen. Man kanske skulle bli stylist i stället?

Inga kommentarer: