onsdag, januari 18, 2006

Notes to self

1: Det är alltid godare att göra maten själv i stället för att köpa något som låtsas vara mat. Om det inte finns råvaror att få tag på till den mat jag är sugen på så är det bara att välja en annan maträtt.

2: Om jag ändå envisas med halvfabrikat/färdigmat, läs innehållsförteckningen innan köp.

3: Glöm inte läsglasögonen, eftersom innehållsförteckningar alltid skrivs med mikroskopisk stil.

Avokado, ärter, vatten, tomater, lök, vitlök, modifierad majsstärkelse, jalapeñopeppar, emulgeringsmedel (glycerol, E461), salt, glukossirap, surhetsreglerande medel (E575), kryddor, socker, druvsocker, avokadoarom, citronjuice, örter, smakförstärkare (natriumglutamat), syror (citronsyra, askorbinsyra), vitlökspulver, limearom, stabiliseringsmedel (E412, E415), färgämnen (E104, E133), vegetabilisk olja.

Låter det gott? Nä. Det var det inte heller.

4: Undvik till varje pris Old El Paso Guacamole på burk.

2 kommentarer:

Alison sa...

Ärter?!

ninni sa...

Japp. Ärter. Jag kände en bismak på den så kallade "guacamolen" som jag inte kunde placera, men när jag läste innehållsförteckningen så förstod jag. Små gröna ärtjävlar. Verkligen underlig ingrediens i sammanhanget.