tisdag, november 22, 2005

Inredningslista

När jag nu ändå är inne på ämnet listor så norpar jag helt fräckt en frågelista ur senaste numret av Residence. Jag sa ju att jag missbrukar inredningstidningar.

1. Din favoritplats i hemmet?
Sängen, jag älskar att sova. Inte på kvällen förstås, jag är en hopplös nattuggla, men desto mer på morgonen. Annars tillbringar jag mycket tid uppkrupen i soffan.

2. Favoritmöbel?
Om en spis kan räknas som möbel så är det definitivt spisen, gashäll i kombination med elugn.

3. Vad köpte du senast till ditt hem?
Kan det ha varit rivjärnet?

4. Favoritkonstverk?

När man talar om konstverk brukar man ju oftast tänka på tavlor, men mitt favoritkonstverk är en stor härlig keramikvas av Anders Bruno Liljefors som jag köpte i våras.

5. Vad samlar du på?
Svensk 1900-talskeramik, glas (både prydnadsglas och dricksglas i olika former).

6. Vad har du på ditt vardagsrumsbord just nu?
Tre ljusstakar för värmeljus i olika höjd från Boda Nova, svarta. 80-tal, gissar jag. Jag har haft dem sedan dess, i alla fall. Ett glas rödvin. Rödvinsglaset är dock inte en permanent inredningsdetalj på samma sätt som ljusstakarna, även om det är relativt ofta förekommande.

7. Din inredningsstil?
Prylgalen minimalist.

8. Ditt största förvaringsproblem?
Badrumsskåpet är i minsta laget, trots att jag försöker att inte ha för många prylar.

9. Bästa fyndet?
Jag har gjort många suveräna fynd genom åren, älskar loppmarknader, prylbodar och auktioner.

10. Något möbelköp du ångrar?
Kan faktiskt inte komma på något.

11. Brukar du leka hobbyhantverkare?
Absolut inte. Jag är inte ett dugg händig. Men jag minns fortfarande en natt för många år sedan när jag fick för mig att måla om en vägg som hade blivit missfärgad. Vi hade köpt färg, men inte direkt planerat att måla kl 2 på natten. Efter några glas vin. Resultatet blev trots detta förvånansvärt bra.

12. Snyggaste hemmet du varit i?
Jag gick på en lägenhetsvisning i somras bara för att lägenheten såg så helt fantastisk ut i mäklarens annons. Det var den. Arkitektritad, design Claesson/Koivisto/Rune. Den lägenheten skulle jag kunnat flytta in i direkt.

13. Bästa inredningsbutiken?
Jag gillar Asplund.

14. Favorithotell i Sverige?
Bor i stort sett aldrig på hotell i Sverige, så jag har inget favorithotell.

15. Favorithotell utomlands?
Radisson SAS Royal Hotel i Köpenhamn, ritat av Arne Jacobsen. Många av hans klassiska möbler (fåtöljerna Svanen och Ägget, lampan Royal Lamp) skapades ursprungligen för detta hotell.

1 kommentar:

Anonym sa...

Rolig lista! Jag har ocksp gjort ett sånt spontanmåleri i vinpåverkat tillstånd :D Riktigt kul, kanske inte dagen efter när man upptäckte färg bakom öronen men slutresultatet blev förvånansvärt bra.