måndag, november 28, 2005

Matlistor

Fem saker som alltid finns i mitt kylskåp:

  • Marmelad. Jag har alltid Robertson's Silver Shred hemma och om jag är på lyxhumör så finns även någonting från Michel Montignac (just idag Mirabelle).
  • En bit parmesan, helst Änglamark som är helt suverän.
  • Kelda matlagningsgrädde
  • Dijonsenap
  • Vitlök

Fem saker jag alltid skulle vilja ha i mitt kylskåp:

  • Champagne
  • Anklever
  • En eller flera goda ostar (favoriten för stunden är Cabecou)
  • Rödlöksmarmelad (till anklever och ost - mums!)
  • Eh... mer champagne, kanske?

Fem saker som aldrig kommer att ens komma i närheten av mitt kylskåp (eller min lägenhet överhuvudtaget):

  • Blodpudding
  • Hushållsost
  • Falukorv
  • Ostkaka
  • Messmör/mesost

Vad har jag då i kylen idag? Där ligger faktiskt en flaska champagne och skräpar (en av mina Palmer -96, de övriga ligger i ett skåp och väntar snällt på sin tur) bredvid en flaska vitt av obestämbar sort som jag vann i gissa-månadens-säljsiffra-tävlingen på jobbet. Likaså ett litet paket anklevernånting. I övrigt är det rätt så oglamouröst: lite Yalla drickyoghurt, Kalles kaviar, senapssill, några hyfsat fräscha grönsaker (köpte dem idag, så de borde fortfarande vara ok... jag förstår inte vem som förstör grönsakerna i min kyl hela tiden!). Och så förstås ovan nämnda standardsaker. Ett typiskt singelkylskåp, med andra ord.

2 kommentarer:

Alison sa...

Tack för tipset om Änglamarks parmesan, ska köpa den nästa gång!

Tänk om man hade ett champagnefack i kylen som liksom fyllde på sig själv. Helt automagiskt, för att låna ett ord från Bra språk-klubben. Mmmm.

ninni sa...

Ja, det vore inte dumt med ett sådant champagnefack. Mitt champagnefack verkar snarare tömma sig helt automagiskt. Det är lite mindre kul, om än minst lika spännande och oförklarligt.