lördag, november 19, 2005

Musiklycka


Igår fick jag äntligen paketet med min högtalarpryttel (SoundDock från Bose) till min iPod, så jag kan använda den som "vanlig" stereo också. Eftersom min cd-spelare (som jag köpte en gång i tidernas begynnelse när jag bodde i Schweiz) gick sönder för ett par år sedan så har jag inte haft något vettigt att spela musik på. Jag har använt mig av dvd-spelaren + tv-högtalarna, men eftersom jag har en förmåga att förstöra dvd-spelare genom överansträngning så har jag varit utan musik ett tag nu. Ända sedan jag prompt ville se andra säsongen av "24" i ett sträck, närmare bestämt. Det tog död på min andra dvd-spelare. Den första dog av första säsongen av "24". Usel hållbarhet. Hm.

Vän av ordning frågar sig naturligtvis varför jag inte helt enkelt köpte ett par bra högtalare till datorn i stället. Det beror helt enkelt på att min dator aldrig står stilla på ett och samma ställe i lägenheten någon längre stund, och jag har hittills inte hittat någon begåvad lösning för att överföra musik från bärbar, kringströvande dator till stationära högtalare. Det finns säkert, men nu struntar jag i det eftersom jag hittat en snygg lösning med tillräckligt bra ljud för mig.

Nåväl, nu har jag i alla fall laddat in all min musik i min iPod och ställt in maskinen på att välja ut vad jag ska lyssna på. Klart spännande. Ibland förvånar jag mig själv med väldigt god musiksmak, ibland undrar jag vad jag överhuvudtaget tänkte på när jag köpte skivan ifråga. Ett bra exempel på det sistnämnda är en skiva med New York Dolls som snarast skall i papperskorgen. Jag gillar verkligen sångaren David Johansens röst, och jag gillar låtarna, men den här live-inspelningen är nog något av det absolut sämsta jag någonsin hört. Ska leta fram cd-versioner av mina gamla favoriter med David Johansen i stället, vinylskivorna blev stulna ur vindsförrådet för några år sedan.

Inga kommentarer: